עמוד הבית
עמוד הבית

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

עמוד הבית
אתרי סקי
ציוד סקי
חוויות גולשים
ביה"ס לסקי
כללי

   וידאו 

   חדשות 

   סקירת אתרי סקי 

   ספקי חופשות סקי 

   לוח יד שניה 

   לינקים 

ראשי > בית ספר לסקי | לגלוש כל הדרך אל ההר - סקיגייד
שתף  
Academy צילום סנובורד

כל מי שניסה יודע - צילום סקי או סנובורד הוא משימה קשה במיוחד. המצלמה מפסיקה לעבוד אחרי כמה תמונות, השלג מתקבל אפרורי או אפילו ירקרק והקפיצה האדירה שצילמתם בפאן-פארק נראית עלובה על הניר או מסך המחשב. בכתבה שלפניכם כמה עקרונות בסיסים ודגשים, שישפרו פלאים את התמונות אותן אתם מחזירים מן הרים. למען הנוחות אתאר בעיקר עבודה על מכשולים ב-Fun-Park, אך את העקרונות ניתן לישם גם בצילום של FreeRiding.

 

צילום סנובורד - איך עושים את זה?

 
המכשול העיקרי הוא, כמובן, מזג האויר ובפרט הקור והרטיבות, המשפיעים לא רק עלינו אלה גם על הציוד בו אנו משתמשים. להבדיל מגלישה, צילום הוא פעילות סטאטית, כך שהגוף מתקר במהירות וחשוב להיערך בהתאם. זוג כפות עבות אינו מאפשר את תפעול המצלמה, אך בדרך כל לא ניתן לשהות על הר בלי כפות כל. אם אתם מתכנים יום  צילום בשלג קחו אתכם זוג נוסף של כפות דקות יותר, איתן ניתן לתפעל לפחות את הפונקציות הבסיסיות של המצלמה. הקור משפיע לרעה גם על הבטריות, להן יש נטיה מרגיזה לקפוא ברגע הכי פחות מתאים. הפטנט הוא פשוט להחזיק סט חלופי בכיס פנימי, כך שברגע שהסט שבמצלמה קופא עושים רוטציה עם זה מהכיס, שנותן עבודה בזמן שהסט הקפוא מפשיר מחום הגוף. מי שיוצא לצלםFree Riding מחוץ לפיסט צפוי להרטיב את המצלמה שלו, ולא משנה עד כמה יזהר, כך שתמיד כדאי לסחוב בתיק גם מגבת קטנה.
טיפ נוסף, קטן אך חשוב: את המצלמות תמיד לשמור בתיק גב ולא בכיס החזה. במקרה של נפילה תיק הגב בטוח יותר עבור הציוד, וחשוב מזה, עבורכם. גם מצלמות כיס קטנות, טלפונים סלולארים או כל גוף קשיח אחר אסור לשים בכיס החזה! נפילה לא מזיקה על הפיסט יכולה להיגמר בצלעות שבורות בגל השתטחות על מצלמה.
 
חשיפה נכונה בשלג היא תורה בפני עצמה, אותה לא ניתן להסביר כאן לעומק. אם תזכרו עיקרון אחד תוכלו בכל זאת לשפר את התוצאות - מדידת האור שאתם מקבלים מהמצלמה היא לא נכונה!  השלג, שתמיד מהוה חלק גדול מהפרים, מחזיר יותר מ-90% מאור השמש הפוגע בו. מד האור של המצלמה מכון תמיד למדידת אור בפרים המכיל קשת מאוזנת של צבעים (או של גוני אפור בצילום שחור/לבן), ולכן מד האור תמיד "יטעה" בשלג. הדבר נכון גם לגבי מד האור במצלמות דיגיטאליות, ורלונטי לכל פרים שאינו מאוזן מבחינת גונים ומכיל הרבה מאוד לבן או שחור.
על מנת לתקן את הטעות ולקבל חשיפה נכונה יש לבצע חשיפת יתר. כל האצבע הוא  להכניס 1.5 סטופס יותר מה שמורה מד האור. מש כך. אם לדוגמה מד האור מורה על   F-5.6 11500, החשיפה הנכונה תהיה F-5.6 1500 או 1250 F-8. ברוב מצלמות הרפלקס יש מפצה חשיפה, אותו ניתן לכון מראש ל-(1.5+). כל, סנובורד הוא ספורט מהיר, כך שכדאי לשמור על מהירות תריס גבוה (1500 ומעלה) כדי להימנע מריחות.

 

איך מגיעים לצילום טוב?

 
צילום טוב הוא פרי מאמץ משותף של צלם וגולש, כך שיתוף פעולה הדוק בין השנים הוא בחינת הכרח. הליפט הוא מקום טוב לתכנונים וכדאי לנצל את זמן העליה לסיכומים בנוגע למסלול הצפוי, לנקודות בהן אתם מעונינים לחכות ולתרגילים הצפוים. אתם עומדים להיפרד עוד רגע ורצוי לקבוע כמה סימני ידים מראש, שיסיעו בהעברת מסרים כמו: "אני  מוכן - תן גז" או "אני לא מוכן – המתן בסבלנות".
בחירת הנקודה מנה תצלמו כדאי להתחשב בכמה גורמים. שימו לב לכיון השמש והשתדלו שלא תהיה בדיוק מול העדשה. חשוב שבתמונה ניתן יהיה לראות את נקודות המראה  והנחיתה או לפחות אחת מהן, כך שניתן יהיה לחוש את הגובה ואת מרחק  הקפיצה. לעולם לא תראו במגזין תמונה של גולש על רקע השמים בלבד.
גולשים מגיעים לקיקר גדול ב-70 קמ"ש ויותר. נסו לבחור מקום מנו אתם יכולים לשמור על קשר עין בזמן הרצה לקפיצה, מה שיעזור לכם להיות מוכנים ברגע המכריע. אל תנסו לרדוף אחרי הגולש עם העדשה. הוא מהיר מדי. נסו במקום זאת להעריך איפה הוא אמור לעבור, קיבעו את הקומפוזיציה של התמונה מראש וחכו לגולש שיכנס לפרים. התמונות המוצלחות ביותר הן אלה התופשות את הגולש בשיא הגובה או ברגע האחיזה בורד, כאשר השילוב בין שניהם הוא השילוב המנצח. גולש טוב אמור לספק את הסחורה הנוצת הזו. אם הצלחתם להשיג את התמונה עבורה העפלתם לראש הר, כנראה שזה זמן טוב לרדת על איזה בירה במסעדה.
סוג הסרט המומלץ לצילום בשלג הוא נגטיב Daylight רגיל. 100ASA יעשה את העבודה בשעות היום, ואפשר להצטיד גם ב-400ASA עבור האור של שעות אחר הצהרים והערב. בימים מעונים כדאי לחסוך בפילם, להשאיר את תיק המצלמות בחדר ולגלוש עם החברה בין העצים.
  

צילום דיגיטלי

רובנו משתמשים היום במצלמות דיגיטליות, חלקן מקצועיות יותר וחלקן פשוטות יחסית.  הצילום הדיגיטלי זה ברובו לצילום עם פילם, אך כדאי להקדיש מעט יותר תשומת לב לכמה נקודות, הרלבנטיות בעיקר לצילום ספורט שלג.
א. דילי / השהיה - במצלמות ביתיות פשוטות יותר ישנו הפרש מרגיז בין רגע הלחיצה על הכפתור לבין רגע הצילום בפועל. גלישה היא ספורט מהיר מאוד והשהיה, שלעיתים מגיע לשניה שלמה, תקשה מאוד על צילום ברגע המתאים ביותר. מוטב שלא לצלם במצלמות הלוקות בהשהיה כזו, או להקפיד ולצלם פרונטאלית, כאשר אוביקט הצילום נע לעברך או מך.
ב. B.W - White Balance  / איזון לבן  - יש להקפיד על כיון נכון של ה-W.B על מנת לקבל צבעים ריאליסטים עד כמה שאפשר. גם במצלמות פשוטות יחסית ישנה אפשרות בחירה בין כמה מצבי W.B אוטומטים, המתיחסים לכמה מצבי תאורה בסיסים. האופציות הנפוצות הן אור שמש מלא, צל, אור טנגסטן (נורת להט ביתית), פלואורסנט וצילום עם פלאש. כדאי להקפיד להתאים את מצב איזון הלבן לתנאי מזג האויר, ובפרט "אור שמש" או "צל".
ג. במצלמות מתקדמות יותר ניתן לכון את ה-W.B בצורה ידנית, מה שיניב את התוצאות הטובות והמדויקות ביותר באם תבצעו התאמה נכונה. כל שעליכם לעשות הוא לכון את המצלמה למשטח לבן, השרוי בתנאי תאורה זהים לאלה בהם אתם עומדים לצלם, ולפעול בהתאם לקריאה המתקבלת. אם אתם עומדים לצלם בשמש אל תכונו על משטח מוצל, ולהיפך. התהליך קצר וקל לביצוע, ובהחלט שוה את מאמץ הנבירה בין דפי המדריך.

בהצלחה.
 
מאת:
ברק אוסרוביץ,a.k.a BarakO, מצלם ספורט חורף משנת 2001
עבודותיו מתפרסמות במגזינים ברחבי באירופה
www.barako.dds.nl

 
צור קשר  |   מי אנחנו  |   שלח לחבר  |   הפוך לדף הבית
© כל הזכויות שמורות לסקי-פס סקי וסנובורד בע"מ
Designed by Studio Arava    ZOD מערכות מידע בע"מ