עמוד הבית
עמוד הבית

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

עמוד הבית
אתרי סקי
ציוד סקי
חוויות גולשים
ביה"ס לסקי
כללי

   וידאו 

   חדשות 

   סקירת אתרי סקי 

   ספקי חופשות סקי 

   לוח יד שניה 

   לינקים 

ראשי > בית ספר לסקי | לגלוש כל הדרך אל ההר - סקיגייד
שתף  
Academy פסגת הפחד


אתם גולשים לכם בכיף, נהנים מעוד יום של סקי מושלם, מזג האויר נפלא ואתם מרגישים כאילו אין שום דבר בעולם, חוץ ממכם וההר הציורי שעליו אתם גולשים. פתאום אתם קופאים  ולא מצליחים להמשיך לגלוש וזה לא בגלל שבר רפאלי בדיוק גלשה לידכם.
אולי זה השינוי המהיר בתנאים, אולי זה מדרון קשה יותר או צפוף יותר ממה שחשבתם, או אולי זה פשוט מקום לא מוכר שהגעתם אליו בטעות. פחד הוא חלק בלתי נפרד מהגלישה וזה לא משנה אם אתם פעם ראשונה על ההר או אם אתם מתחרים באולימפיאדת החורף. תתעלמו ממנו ותישאו בתוצאות, במקרה הטוב פשוט לא תמצו את פוטנציאל הגלישה שלכם, במקרה הגרוע זה יגמר בפציעה. אבל אם תלמדו לשלוט בפחד, תגלשו טוב יותר ותהנו יותר.
הפחד שאנחנו נתקלים בו במהלך הגלישה, הוא אותו הפחד שאנו נתקלים בו במצבים אחרים. למשל כשאנחנו רוצים להתחיל, עם הגולש/ת המהמם/ת שעומדים מולנו בבר. או שעומדים לקפוץ באנג'י בגובה  150 מטר, בפעם הראשונה וגם בשנייה ובשלישית. הפחד מתחיל אצלנו בראש, אבל מורגש מיד בכל חלקי הגוף. פחד פתאומי שולח מסר של סכנה למוח, שבתורו משחרר אדרנלין ועוד מספר הורמונים לגוף. ההורמונים מתחילים תגובת שרשרת שנועדה לעזור לנו לשרוד: דפיקות הלב מואצות כדי להעביר יותר דם לאיברים חיוניים, הנשימה מתגברת כדי להעביר יותר חמצן לדם, השרירים מתקשים לפעולה והמוח הופך ליותר ערני. פעולות פיזיולוגיות אלו אמורות לעזור לנו להתגבר על הרגש החזק הנקרא פחד, אך עדיין ישנם מקרים בהם פעולות אלו אינן מספיקות ואנו נותרים קפואים במקומנו.
הפעולה הפיזיולוגית בזמן פחד דומה אצל כולנו, אבל ההתמודדות עם הפחד, משתנה מאדם לאדם.
ישנם אנשים שמחפשים את הריגוש שבפחד ובסכנה אלו נקראים מחפשי ריגושים. אצל אנשים אלה ההתגברות על הפחד היא הריגוש האמיתי. לכן נטילת סיכונים היא דבר שבשגרה אצלם. על פי הפירוש הפרוידיאני לאנשים אלו המתעסקים בפעילויות "אקסטרים" שונות יש בעצם "משאלת מוות" מסוימת ועצם החזרה על אותן פעילויות "אקסטרימיות" יכולה להיחשב כניסיונות התאבדות. אך קשה להאמין כי אותם אנשי "אקסטרים" יקבלו פירוש זה, ואכן ממחקרים בשנים האחרונות  עולה כי התעסקות בספורט מסוכן מביאה לשיפור ניכר בביטחון העצמי וקשורה קשר הדוק למכניזם של הנאה וסיפוק הנמצאים במוח. מסתבר כי במהלך פעילות בספורט שכזה מופרש דופאמין בגוף, הגורם לתחושת אושר והנאה וגם מדרבן אותנו להמשיך ולעסוק באותה פעילות. לכן זה רק טבעי שספורט ה"אקסטרים" זוכה לפריחה עצומה     בשנים האחרונות.   בצד השני של הקשת האנושית, נמצאים אנשים שנתקפים בחרדה עמוקה, ביחס לפחדים אי רציונאליים. הם יכולים להיבהל אפילו מחתך נייר ומנסים להימנע מכל סיכון שהוא.
רוב הגולשים, נמצאים אי שם באמצע בין שתי הקיצוניות. לפעמים אנחנו מוותרים על ההנאה שבלקיחת סיכון, בגלל פחד. לפעמים אנחנו מסכנים את עצמנו יתר על המידה, בגלל שאנחנו מתעלמים מהמסרים שהפחד שולח לנו, וישנם גם גולשים שבכלל לא מודעים לסיכונים שבגלישה ולכן לא מפחדים. אבל בעזרת הטיפים שניתן לכם, ניתן להפוך  את הפחד מאויב לחבר, וכך לא תוותרו על ההנאה שבגלישה ותימנעו מלקיחת סיכון מיותר.


הדבר הראשון שחשוב לעשות, הוא להבין כיצד אתם מתנהלים בפחד, האם הפחד גורם לכם להתרגשות חיובית שמעודדת אתכם ועוזרת לכם להגיע לרמות חדשות בגלישה שלכם. או האם הפחד גורם לכם לאבד קצב ואפילו לוותר, כמובן שההבנה הזאת מתחדדת ככל  שניסיון הגלישה גדל. רק כאשר אנו מבינים כיצד משפיע עלינו הפחד, ניתן להתחיל ללמוד כיצד להתמודד איתו. בהקשר הזה חשוב להכיר מושג בסיסי והוא "מעטפת הביטחון". רוב חיינו הבוגרים מוקדשים לפיתוח של שגרה והרגלים שיפעלו בצורה הצפויה והחלקה ביותר בכל תרחיש אפשרי. אנחנו מאד נזהרים לא לזעזע את האדמה עליה אנחנו עומדים, כי בתוך "מעטפת הביטחון" שלנו אנחנו המומחים הכי גדולים. בדרך כלל נשען על הדברים שהצליחו בעבר ואותם ננסה להעתיק אל העתיד. "מעטפת הביטחון" נמצאת בכל חלק מחיינו וגם בגלישה ניתן לדבר על "מעטפת ביטחון". בגלישה "מעטפת הביטחון" תהיה מסלול פשוט  שעשינו מספר פעמים בצורה טובה, זה יכול להיות טריק מסוים שאנחנו תמיד מצליחים לבצע או כל פעולה פשוטה שאנחנו זוכרים שביצענו בצורה חלקה. לאחר שהכרנו את המושג הבסיסי הזה, ניתן לבצע בדיקה ראשונית כדי לראות עד כמה הפחד משפיע על הגלישה שלכם. הבדיקה תהיה פשוט לצאת מ"מעטפת הביטחון" שלכם בגלישה ואז להיווכח האם היציאה הזאת גורמת לכם לשיתוק או דווקא מאתגרת אתכם להמשיך הלאה.

אחרי שמכירים  בפחד, מגיע הזמן להמשיך להתקדם בכיוון הרצוי, למטה. דרך מצוינת  להקטין את הסיכוי לשיתוק במהלך הגלישה, היא להרחיב את "אזור הביטחון" שלכם. ביום שאתם מרגישים שאתם גולשים טוב, תנסו לבחור מסלול קצת יותר מאתגר, ממה שאתם בדרך כלל רגילים. חשוב לזכור לא לדחוף את עצמכם יותר מדי אלא במינון נמוך. אם אתם לא רגילים למסלולים  תלולים מאד, תבחרו מסלול קצת יותר תלול מהרגיל. דוגמא נוספת היא, לגלוש בתנאי מזג אוויר קצת יותר קשים, כמו גלישה בערפל.
אחרי שדחפתם את הגלישה שלכם במקצת, תחזרו למסלולים שבהם אתם מרגישים בנוח. לדחוף את רמת הגלישה, פה ושם יכול להיות מאד חשוב להנאה שלכם מהגלישה. אם לא דוחפים את  רמת הגלישה כלפי מעלה ,  היא יכולה בסופו של דבר להידרדר. ההרחבה של "אזור הביטחון" שלכם היא לא ערך סופי ותלויה בתנאים חיצוניים או פנימיים שונים. חשוב לא להתייאש ולברוח חזרה ל"מעטפת הביטחון" שלכם, כמו בכל דבר בחיים לפעמים יש עליות ולפעמים יש ירידות.
בנוסף להרחבת "מעטפת הביטחון" שלכם ישנם כמה טיפים טכניים שיכולים להפחית במידה מסוימת את הפחד. כדאי להתחיל בדבר הפשוט ביותר, לקחת כמה נשימות ארוכות, כך יעלם קצת המתח מחלקי הגוף השונים. בנוסף אפשר לנענע קצת את המותניים, את הראש והצוואר, כדי שהמתח הפיזי יתפוגג במקצת. כאשר נתקלים במדרון תלול יותר  ממה שאתם רגילים, במקום להסתכל על כל המדרון התלול והמפחיד ולחשוב איך יורדים את כולו, אפשר לעשות זאת בצורה איטית יותר. לעשות פניה אחת ולעצור, עוד פניה ולעצור. ברגע שמבינים שפניה אחת נעשתה בהצלחה, ההמשך נראה קצת פחות מפחיד. גם עם הדברים הפשוטים הללו לא מצליחים, אל תיכנעו אם צריך, אל תהססו לרדת בסלייד (גלישה איטית על צידי הסקי או הסנובורד).
לבסוף, חשוב להבין כי העצות שהבאנו לכם בכתבה, אינן באות על חשבון שיפור הטכניקה בעזרת הדרכה מקצועית ראויה. אף על פי שרוב המדריכים לא מנסים בדרך כלל להתמודד עם בעיות של פחד אצל התלמידים שלהם, חלק חשוב מאד מצבירת ביטחון בגלישה הוא שיפור הטכניקה בצורה מתמדת. אף אחד לא מושלם וכולנו נופלים לפעמים,מכל נפילה לומדים משהו, ואחרי הנפילה אפשר לבדוק, מה עשינו  לא בסדר. תמיד יכולות להיות סיטואציות שבהן תקפאו לרגע. אנחנו לא מגיעים לנקודה שבה אנחנו מפסיקים לפחד לתמיד, אלא אנחנו לומדים להתמודד איתו בעצמנו. הכי חשוב כאשר קופאים, הוא להמשיך אחרי זה ולא להפסיק לגלוש.

הכתבה ממגזין "מכור ללבן" מס 12 של סקי-פס, לקבלת המגזין בחינם לחץ כאן:http://www.skipass.co.il/White_register.asp

 


 

 

 

 

 

 
צור קשר  |   מי אנחנו  |   שלח לחבר  |   הפוך לדף הבית
© כל הזכויות שמורות לסקי-פס סקי וסנובורד בע"מ
Designed by Studio Arava    ZOD מערכות מידע בע"מ