עמוד הבית
עמוד הבית

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

עמוד הבית
אתרי סקי
ציוד סקי
חוויות גולשים
ביה"ס לסקי
כללי

   וידאו 

   חדשות 

   סקירת אתרי סקי 

   ספקי חופשות סקי 

   לוח יד שניה 

   לינקים 

ראשי > בית ספר לסקי | לגלוש כל הדרך אל ההר - סקיגייד
שתף  
Academy קו למחשבה

שעות הבוקר המוקדמות, פסגות האלפים מקבלות בברכה את השמש העדינה והשלג שירד אתמול משנה את צורתו עם הרוח העדינה. הכול מוכן, הציוד מוכן, הכול נבדק מספר פעמים וכל הגולשים יודעים מה הם צריכים לעשות- למצוא את הקו הנכון ולגלוש אותו בצורה מקצועית אל מול המכשולים והסכנות.
כולנו גלשנו מחוץ למסלול ומכירים את חווית השלג הבתולי האיכותי והמפנק. רובנו לא גולשים את מרב הזמן בגלישת פרירייד בפסגות הרים אליהם רכבל לא מגיע. על מנת להבין טוב יותר את חווית הגלישה הקיצונית שנקראת ביג מאונטיין פרירייד יצאתי לפגוש את טל זומר, גולש הסנובורד הטוב בישראל והייצוג הישראלי היחיד בסבב הבורדר קרוס האירופי, צד קיצוני אחר של הספורט. טל מעביר את עונות החורף בלאז-ארק שבצרפת, שם גילה את אהבתו לימי פרירייד מושלמים. "למסלולים המאתגרים במיוחד אין רכבל וכמעט לכל מסלול צריך להגיע בהייק (טיפוס) לפעמים עד שעתיים בשלג עמוק". לאלו מאתנו שרוצים לגלוש מחוץ למסלולים באתרים קיצוניים מחכה דרך ארוכה משלב התכנון ועד הגלישה. טל וחבריו עושים הכנות על בסיס כמעט יומיומי ומתכוננים לפעמים שעות ארוכות לפני כל גלישה. "מהות הפרירייד היא לקחת את הקו המהנה, המאתגר והיפה ביותר, ניצול מירבי של הקו בכל תוואי שטח". אומר טל.
כל אתר שמכבד את עצמו באירופה וצפון אמריקה מספק מלבד מסלולים רגילים גם מסלולים מוגדרים לגלישת ביג מאונטיין פרירייד ולאתרים אלו ספרות מקצועית אשר נכתבה על ידי גולשים. מידע רב לפני הגלישה הוא חיוני מבחינת בטיחות, מפולות ורמת המקצועיות הנדרשת מגולש בכל מסלול.
בשלב הראשון יבחרו הגולשים מסלולי גלישה מתוך מאגר מסלולים שמופו בספרים.על כל מסלול תופיע רמת גלישה, הסבר לגבי אופי המסלול מבחינת הייק (טיפוס), האם הוא מיועד לגולשים עם רמת כושר גבוהה, תנאי השלג במהלך העונה ומתי מומלץ לגלוש מבחינת תנאי השמש. לכל אחד מן התנאים הללו יכולה להיות השפעה גדולה על חווית הגלישה כמו גם על סכנה ממפולות או לגולשים לא מנוסים. לאחר בחירת מסלול יש לבדוק את מצב השלג, מתי לאחרונה ירד שלג, האם השלג דחוס או מועד למפולת. במסלולים מסוימים ניתן לגלוש רק בשעות הבוקר או אחר הצהריים ודבר זה מושפע מן השמש בעיקרו. מדרון במפנה צפוני מקבל פחות שמש ולכן השלג קופא ונשמר בשעות אחר הצהריים, בעוד מדרון במפנה דרומי מקבל יותר שמש ולכן קיימת אפשרות שהשלג יימס ועלולה להיות סכנת מפולת. בכל אתר ניתן לקבל עדכון שלג כמו גם להתייעץ עם צוות המסלול או האתר לגבי המסלול שאותו בחרתם. לעיתים יהיה להם מידע מעודכן והמידע שלהם הוא האמין ביותר. דרך נוספת תהיה לדבר עם גולשים שהיו בנקודה זו במהלך היום.
עכשיו שבחרנו מסלול שמתאים לרמת הגלישה, הטיפוס הפיסי ותנאי השלג, השעה הטובה ביותר לגלוש נמצאה, כל מה שנותר הוא  ללמוד את הקו שנרצה לקחת. מסלולי הפרירייד שלפנינו יכולים להיות קצרים ומהירים, ארוכים ומרתקים. חלקם כוללים ורטיקל דרופ ((VERTICAL DROP רציני שמשמעותו נפילת גובה אנכית. נקודת התחלת הגלישה בגובה מסויים וסיום בגובה נמוך מכך. ככל שהמספר גדל כך בעצם גדל הגובה שאותו ירדנו בגלישה. כשמכינים מסלול גלישה כל אחד בוחר לו קו לאורך ההר בהתחשב בכמות השלג, סוג שלג, תוואי שטח, סגנון ורמת הגלישה. על ההר ישנם מספר אלמנטים בתוואי השטח שעלינו להכיר ולקחת בחשבון. הראשון יהיה הקולאויר (couluire)- מסדרון בין סלעים, לא רחב שיכול לעיתים להיות ארוך מאוד ולכלול פניות. מחייב רמת גלישה גבוהה יותר משוט (SHOOT) שהוא מסדרון קצר ומהיר בין הסלעים. הוינד ליפ, שפת רוח בתרגום חופשי היא תוצר של שלג ורוח היוצרים מעין בליטה גלית בצידי המסלול. הוינד ליפ יכול להיות גדול מאוד או קטן. גולשים ינצלו אותם לקפיצות או תרגילים אחרים. וינד ליפ בשפיץ של הרכס יקראו קורנישים וגולשים ינצלו אותם באותה צורה. כשבוחרים את הקו יחליט כל גולש כיצד להתמודד עם המסלול שלפניו מתחילתו ועד לסטרייט ליין שהוא הישורת האחרונה. חלק מן המסלולים יכללו טראוורסים שהם גלישה בחיתוך אופקי מנקודה לנקודה אופקית מקבילה ובכך יוכלו הגולשים להמשיך לגלוש מנקודה אחרת באותו קו אופקי באם יש סלעים או צוקים.
כעת שיש לנו את כל המידע והמושגים נעבור לשלב ההגעה לאתר. ביום הגלישה יגיעו הגולשים לנקודה בתחתית ההר ויבדקו את הנתונים שהם הכינו אל מול המצב בשטח. האם מצב השלג טוב לגלישה, האם השיפוע ותוואי השטח תואמים לציפיות, טיפוס רציני ורמת הגלישה של כל הנוכחים. כל גולש בודק את הקו שהוא בחר לו מול ההר האמיתי, הגולשים מתייעצים ביניהם לוודא שהם אינם מתנגשים בקווים ולא מפספסים סלעים או מכשולים אחרים והלאה לכבוש את ההר.
פסגת ההר, וידוא אחרון שהכל מתאים ונראה טוב, ציוד מאובטח. כל גולש בודק את הקו שהוא בחר ומנסה למצוא נקודת התחלה לפי הזווית (ורטיקל דרופ) של ההר. כאן מתחיל החלק המהנה וההכנות הסתיימו, כל גולש ינסה למצוא נקודת התחלה הגיונית לפי הקו שהוא בחר ויתקדם בקצב שלו או בקצב שמחייב ההר לפי המדרון והמכשולים שלפניו. גולשים מנוסים יבחרו קו יותר מאתגר וגולשים מתחילים יחפשו קווים מתונים יותר. חלק מן הגולשים יתפוס קו אחד וירוץ איתו. לפעמים הקו בסוף יהיה הסטרייט ליין . אין כללים, יש קווים מנחים וכל גולש צריך להסתמך על אינסטינקטים וניסיון שלו ושל חבריו שיעזרו לו לסיים את הקו שבחר בשלום.
טל מסביר כמה כללים חשובים לגלישת פרירייד בטוחה יותר:
1. אף פעם לא גולשים אחד ליד השני, קובעים נקודת מפגש ידועה מראש במקום בטוח ושומרים מרחק. נועד למנוע מפולת.
2. לא עוצרים אחד מעל השני. מצב זה גם הוא עלול לעורר מפולת.
3. חייבים נקודת מפגש בכל קטע. כך מצמצמים סיכוי למפולת ולא הורסים קו לגולשים אחרים.
4. להכיר היטב את המסלול שאליו אתם מגיעים. קיימים לדוגמא מסלולים שמתאימים לגלישה בשעות מסוימות בלבד. כדאי להשיג מידע מגולשים ומקורות מוסמכים.
5. אם אפשר יש לנסות ולידע עובדים באתר, במסלול על כוונתכם. תמיד טוב שעוד מישהו שלא מצטרף ידע היכן אתם גולשים ומה כוונתכם במהלך היום. לפעמים הם יכולים לייעץ ולהזהיר.
לאלו מכם שרוצים להתנסות בגלישה קיצונית מסוג זה הרשו לי לומר דבר אחד. גלישת פרירייד צריכה להיות תענוג ולא הכרח. אל תגיעו למצב שהקו הכי מדהים בחייכם יהיה האחרון. אם בחרתם קו ובמקום התרגשות תרגישו פחד אולי כדאי לוותר, להקשיב לגוף. אל תגיעו לפחד משתק אל תגלשו לבד, תמיד קחו אתכם ציוד מפולות מתאים ודעו לאן אתם גולשים עוד לפני שהגעתם. ביג מאונטיין פרירייד היא אולי חווית הגלישה המקיפה, המדהימה והאולטימטיבית ביותר שתוכלו לחוות בסנובורד. עכשיו צריך רק  להכין את הציוד, את עצמכם ולהזמין את החופשה.

מאת ניר זברו מנהל מחלקת הסנובורד בסקי-פס

הכתבה ממגזין "מכור ללבן" מס 12 של סקי-פס, לקבלת המגזין בחינם לחץ כאן:http://www.skipass.co.il/White_register.asp


 

 
צור קשר  |   מי אנחנו  |   שלח לחבר  |   הפוך לדף הבית
© כל הזכויות שמורות לסקי-פס סקי וסנובורד בע"מ
Designed by Studio Arava    ZOD מערכות מידע בע"מ